Eerste op maat gebouwde schip voor windturbine transport van Siemens

| 12 december 2016

Zeetransport en Roll on-Roll off-laden (Ro-Ro) spelen beide een cruciale rol in het nieuwe logistieke offshore-concept van Siemens dat in 2015 werd gelanceerd. De onderneming heeft nu haar eerste gespecialiseerde transportschip in gebruik genomen, de Rotra Vente. Dit schip maakt kosteneffectief transport mogelijk van de grote gondels die bij de direct aangedreven offshore-windturbines van Siemens worden toegepast. Het schip is 141 meter lang en kan per trip meerdere 8-megawatt gondels vervoeren. Het schip verbindt de toekomstige productievestiging van Siemens in Cuxhaven (Duitsland) met de havens in de Noordzee en de Baltische Zee. De levering van een zusterschip staat gepland in het voorjaar van 2017.

 

Het schip is ontworpen op basis van een bestaande romp van een containerschip en is voor zijn nieuwe taak omgebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Onderdeel van het nieuwe ontwerp is de grote boegdeur die Ro-Ro-toegang biedt tot het aangepaste vrachtdek. Het dek is afgesloten met een telescopisch dak, dat de gondels tijdens transport tegen het zeewater beschermt. Aangezien het dak kan worden geopend, kan de vracht van de Rotra Vente ook met kranen worden geladen in havens zonder Ro-Ro-platform. Dankzij de flexibele indeling van het dek kan het schip ook tot negen torendelen of drie tot vier rotorbladensets per trip vervoeren.

 

“Met ons Ro-Ro-transportschip Rotra Vente luiden we een nieuw tijdperk van kosteneffectieve offshore-windlogistiek in”, aldus Michael Hannibal, CEO Offshore bij Siemens Wind Power. “Zodra onze nieuwe fabrieken in Hull (Engeland) en Cuxhaven (Duitsland) volledig operationeel zijn, beide Ro-Ro-schepen in de vaart zijn genomen en de verbinding zijn geworden tussen onze productie- en installatievestigingen, verwachten we onze logistieke uitgaven met 15 tot 20 procent te kunnen terugdringen. Dat is weer een belangrijke factor in het terugdringen van de kosten voor de opwekking van offshore windenergie”.

 

“We zijn trots dat we de Rotra Vente voor Siemens kunnen exploiteren, omdat dit schip een nieuwe mijlpaal vormt in de nauwe samenwerking die wij al sinds jaren met elkaar onderhouden,” aldus Richard Thomsen, Managing Director van deugro, de transportdivisie van de deugro-groep en logistiek partner van Siemens. “We hebben de overeenkomst voor dit innovatieve logistieke concept pas één jaar geleden ondertekend en beschikken nu al over een zeer efficiënt schip, terwijl een tweede schip bij de werf in aanbouw is.”

Het zusterschip van de Rotra Vente – een transportschip voor torens en rotorbladen – wordt momenteel gebouwd. Dit vaartuig biedt ruimte aan maximaal twaalf rotorbladen voor windturbines en transporteert deze van de productievestigingen van Siemens in Hull (Engeland) of Aalborg (Denemarken) naar de respectievelijke installatiehavens.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Wereldwijd

Comments Closed

Reacties zijn gesloten.